4 juni 2007 Toronto!

Oj, vilken dag vi hade igår!
Vi studsade glatt ur sängen kl 5 på morgonen och åkte till flyplatsen. Väl där blev det lite stress med mycket folk och krånglig inpackning av vagnen. Bussen ut till planet stod och väntade på OSS när vi till slut kom till gaten... Lite pinsamt, måste vara i bättre tid nästa gång.

Anton sov hela flygresan till Frankfurt (1.45 h) så det gick ju smidigt. Sen blev det superstressigt och ny transfer-incheckning innan vi äntligen satt på planet som skulle ta oss över Atlanten. Det gick hyfsat bra de tre första timmarna (resan tog 8,5 h) sen började jag få lite småpanik. Anton ville mest springa i gången, men det ville inte flygvärdinnorna att han skulle göra. Trodde de att en snart tvååring skulle sitta still i nästan 9 timmar??  För övrigt  var personalen  rätt svåra att ha att  göra med! Inte någon gång erbjöd de Anton något att äta eller dricka eller frågade om vi behövde något till honom. Jag tror inte någon av dem kostade på sig ett leende heller, vilket däremot många av de andra passagerarna gjorde, och han fick beröm för sitt uppträdande när flygresan var slut. Det är nästan att jag känner för att skicka ett litet klagobrev till Air Canada.

Så här spenderade vi bl a tiden i flygplanet:

image30

image31

Väl framme på Torontos flygplats fick vi stå i fyra köer för att komma in i landet. De frågade mycket ingående ut Samuel vad det för ett projekt som han skulle jobba med här.
Till slut när vi satt i bilen på väg in i staden (Samuels kollega hämtade oss) blev jag lite extatisk för att äntligen flygresan var slut och vi var tillbaka i favoritstaden igen, och jag grät nästan en liten tår av lycka.

När vi kom ut ur flygplatsen slogs vi av en närmast tropisk fuktig värme! Trots helt molnigt igår var det säkert över 25 grader. Skulle packat mer shorts och linnen till Anton...måste shoppa...

Vår lägenhet är snäppet bättre än förväntat och vi kommer trivas bra här. Igår gick vi ut en sväng på stan för att hålla oss vakna, och då fick jag det påmint för mig hur trevliga kanadensare är. Vi kom inte många meter utanför dörren innan folk började prata med oss (f f a med Anton, som inte fattar varför alla pratar så konstigt), och Anton har redan fått flera komplinger för sina ljusblå ögon.

Samuels kollega har en dotter som är jämngammal med Anton, och vi fick låna maaassa leksaker som hon inte leker med längre, så det var inga problem att hålla Anton vaken igår kväll. Alla leksaker pratar och spelar musik och han har redan lärt sig att säga "red" (=räää (med perfekt engelskt r)) och "green" (=geee)

image32

Idag måndag är det regnigt, så vi tar det lugnt. Vaknade 5 i morse p g a jetlag. Ska ut till vår favoritshoppingmall en sväng, och kanske sova igen lite.

Vår adress hit:

Brohede
55 Isabella Street
Suite 805
Toronto
Ontario M4Y 1M8

Tel nr: +1 416 934 4946

Min mobil funkar så det går att skicka SMS till mig, vet ej hur dyrt det är dock. Om ni ringer till min mobil så får jag betala det mesta, så gör helst inte det...

Kommentarer
Postat av: Julia

Åhå, tvåspråkigheten är redan på g? =) Lät som ett jättedåligt bemötande på flyget! Men skönt att ni är nere och det låter ju som att det börjat bra. Önskar er en härlig vistelse (och tack för bo-erbjudandet! om man bara finge vinna på triss sådär plötsligt =) och kikar in för uppdateringar!

2007-06-04 @ 19:48:17
URL: http://juleld.blogspot.com
Postat av: Hanna

Lillkillen kommer ju att snacka flytande amerikanska (med Kanada-O:na) innan ni är tillbaka! Det känns tryggt att det är ett språk jag också förstår... Va gott att höra att kanadensarna lever upp till sitt rykte som ett trevligt folk. Jag kommer ihåg när jag var med er där o en man kom utspringandes från ett café för att försäkra sig om att jag och mor inte var vilse (vi höll i en karta). Jag jobbar nu min första natt på kvinnoboendet och hoppas på en lika lugn natt som kvällen har varit. Önskar er allt gott! Pussa Anton från mig.

2007-06-04 @ 21:41:59
Postat av: Ulle

Skönt att veta att ni är framme. Vet själv att det är väldigt skönt att kunna pusta ut och känna efter hur allt verkar. Gott med lägenheten, det kan ju ibland vara ett osäkert kort.
Trist med flygresan, vi hade inga problem med detta när vi flög till USA för ett år sedan. Ytterligare en sak som vi är tacksamma för vad det gäller den resan! Tur att det är ett tag tills ni ska hem. Hoppas att det är trevligare personal på den flighten!
Det ska bli spännande att få följa er resa!!
Åh jag får nästan också en tår i ögonvrån när jag tänker på att få återse Charlottesville. Men det lär ju dröja. Önskar er en trevlig vistelse och många spännande och roliga uppleveler!

2007-06-04 @ 23:04:36
Postat av: evamari

Hej hopp!
Grattis till att vara framme och att ni fått det så bra redan! Jag kan bara fullt instämma med hur besvärligt det kan vara att resa till andra sidan pölen med småbarn. Vi hade exakt samma problem när vi flög förra julen - ingen service eller trevlighet för två öre. Vi fick be om varenda liten smula och droppe till Fabian och då var det med en min av smått besvär som vi fick det serverat... Ja, ja, förhoppningsvis blir det en trevligare erfarenhet när ni åker hem!! Ville i alla fall önska er en fantastisk vistelse
- njut av varje sekund för sånt där tar alltid slut alldeles för fort...
Många kramar från oss alla här på Blåklintsvägen genom EvaMari

2007-06-05 @ 08:40:32
Postat av: KarinS

Åh va härligt att ni kom fram välbehållna i alla fall! Förstår att flyget var segt, tur att åtminstone passagerarna var trevligare än personalen! Hoppas shoppingmalen va lika fantastisk som ni mindes den! Dom brukar ju va GRYMT stora där borta! =) Hörs! Ha det bra nu, allihop!! Kram

2007-06-05 @ 11:40:46
URL: http://www.bloggkarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0