6 juni fortfarande

Som sagt så firade jag och Anton nationaldagen med att ha våra Sverige-tröjor på oss. Folk tittade inte mindre på oss då, kan jag lova...

    (klicka på bilderna så ser ni dem större)

Jag har fått några förslag på att folk tittar för att vi helt enkelt är så grymt snygga! Det är ett alternativ som jag inte tidigare beaktat, men som låter fullt rimligt, och därför nu har anammats som den officiella förklaringen. ;)

Idag hittade vi en fin park som var full med ekorrar som sprang omkring. Det var lite annorlunda, och roligt! Anton sprang saligt skrattande och jagade dem, men blev väldigt frustrerad när han inte lyckades följa med dem upp i träden.

image44

image45

image46

Som ni ser på bilden ovan så har hans mor inte kunnat låta bli att köpa en "Toronto Maple Leafs"-keps till honom (ishockeylag med svenske Mats Sundin).

Eftersom jag brukar bli rätt ordentligt trött av att ha Anton själv länge, så har jag bävat lite inför de här dagarna. Men det går faktiskt jättebra - vi har så mycket att utforska så tiden går riktigt snabbt.

Har några gånger råkat ut för att människor har frågat om Anton är enda/första barnet. Svaret på den frågan är ju ett ständigt dilemma för alla änglaföräldrar, och här känner jag att jag inte är upplagd för att gå in på några detaljer på engelska. Så jag slingrar mig så gott jag kan, men ibland blir det ren lögn, för Anton är ju varken vårt första eller enda barn.

Utforskade även områdena på andra sidan av vår gata, och det visade sig vara Torontos "gay-village". T o m gatuskyltarna har regnbågsmarkering för att man inte ska missta sig. Toronto är känt för att vara en fördomsfri stad där människor av alla de slag lever sida vid sida, och det tycker jag är mycket positivt. Däremot undrar jag om det är bra med sådana här uppdelningar; Chinatown, gay-village etc. Såg t ex en matvaruaffär med en stor regnbågsflagga i skyltfönstret. Vad betyder det? Är bara hbt-människor välkomna in dit? Eller betyder det bara att de som äger affären inte har något emot homosexuella? Har alla andra affärer det då?
Det här ämnet har jag vänner som säkert har mer kunskap och åsikter kring, och som jag gärna vill höra vad de har att säga i saken.

Kommentarer
Postat av: Stormen

Borde jag känna mig träffad? :)
Flaggan betyder "här inne tittar vi inte snett på er om ni håller varandra i handen och vi ringer inte polisen om ni pussas". Heteron är lika välkomna som vanligt så länge de inte tittar snett på folk som håller varandra i handen eller ringer polisen om någon pussas. Typ så. Det är en uttrycklig markering av att man inte bara är tolererad utan respekterad. (För så är det tyvärr ofta inte på "vanliga" ställen.)
Det finns även en trygghet och en gemenskap i det, ett "här inne finns det fler av oss"-budskap. Och det är ju alltid gôtt att inte vara ensam.
Det kan också (lite tråkigare), åtminstone i Sverige, helt enkelt betyda att den/de som äger stället definierar sig själv som något annat än bara hetero.
...Men det finns säkert lika många tolkningar av det där som det finns människor.

2007-06-07 @ 10:21:41
URL: http://nukommerjag.blogspot.com
Postat av: Hanna & Ivar

Med en miljökämpe till far och en kramgo mor är vi knappast förvånade att se Anton som trädkramare! kram från oss

2007-06-07 @ 12:33:24
Postat av: Linnéa

Stormen, tänkte du kanske kunde reda ut det lite. Jag förstår tanken. För så är det ju, som du skriver, att man möjligtvis är tolererad på "vanliga" ställen, men människor tittar nog till rätt mycket extra om man visar sin kärlek mer konkret, och man kan tyvärr även riskera negativa reaktioner. Vad säger du om själva tanken med ett område där de flesta hbt-folk bor? Jag känner att det finns en liten risk att det blir som ett "ghetto", "där stoppar vi undan dem så kan de göra vad de vill där borta",typ.

2007-06-07 @ 13:45:38
URL: http://brohede.blogg.se
Postat av: Julia

Det är så roligt och intressant att få läsa om dina vardagsiakttagelser av livet på andra sidan jordklotet - och påminner mig mycket om hur det var i Wellington (detta för mig outtröttliga ämne :) Fast vi har så liknande kulturer så är det ändå så mycket som är så annorlunda (som plastpåsarna, t.ex.). Detta med olika uppdelningar låter verkligen som något man kan fundera kring. Vidare kan man fundera kring hur uppdelat vi har det, även fast det inte heter Iran-stan osv. I alla fall - kul att du är så duktig på att uppdatera!

2007-06-07 @ 20:02:45
URL: http://juleld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0