Måndag 18 juni

Nu orkar jag äntligen sätta mig vid datorn. Har kommit hem sent varje kväll under helgen, och vid det laget varit helt slut.

Har inte varit på någon riktig semesterresa sedan Josef dog. Visste ju att jag är väldigt trött, men nu inser jag också att jag inte heller orkar med för mycket turistande. Alla nya intryck plus värmen och att vi går och går hela tiden gör mig helt slut. Sedan är det också så att hemma är jag van vid att andra tar hand om Anton ibland så att jag får avlastning och tid för mig själv. Här blir det ju inte på samma sätt, det blir väldigt mycket tid med Anton, vilket är värdefullt, men faktum är att jag inte riktigt orkar med det heller.

Det är väldigt roligt att skönt att Sabina är här! Hon och Anton har mycket roligt ihop, och nu förstår hon antonska näst intill perfekt.

Så till helgens förehavanden.

Lördag 16 juni
Vi hade alltså hyrt en bil över lördag och söndag och ville passa på att göra så mycket vi bara orkade med. På lördagmorgonen åkte vi iväg tidigt för att vara vid en stor outletmall när den öppnade (alltså ett shoppingcenter som säljer märkeskläder billigare). Där gick vi loss i några timmar för att sedan dra vidare mot ett marinland (en park med valar, sjölejon och annat liknande). Trots lördag förmiddag var det mycket trafik och det lång tid att ta sig dit. Sabina och Anton ("barnen") sov i baksätet med "mamma och pappa" försökte ta sig till målet m h a tre olika kartor.

Canada Marineland var rena himmelriket för Anton, vi såg späckhuggare och vitvalar jättenära både under och över vattenytan. Gick också på en show där sjölejon, valrossar och delfiner gjorde konster. Anton satt blickstilla med öppen mun utom vid vissa tillfällen då ett "woow" undslapp honom.
I souvenirshoppen inhandlades en liten späckhuggare och en uppblåsbar vitval.



Samuel stod och tittade på delfiner genom en glasruta under ytan då en delfin kom nära och tittade honom direkt i ögonen under flera minuter. De fick en speciell kontakt och Samuel sa att det kändes helt klart att det var en intelligent varelse.

Efter shoppingen och valparken var jag (och Sabina) riktigt trötta, det var också runt trettio grader varmt. Men då var det dags för Niagarafallen som låg precis i närheten! Jag och Samuel hade ju varit där två ggr innan, men det var en annan upplevelse nu. Varmt (och fuktigt!) utom precis i ångmolnet (som bildas av fallen). Där "småregnade" det lite kyligt. Förra gången vi var där var det vinter och smällkallt, och vi var så gott som själva, men nu var det maaassor av folk där. Förtog lite av känslan, men Sabina var ändå förundrad och sa att det var en av hennes mäktigaste upplevelser i livet.

image104

image105



Söndag 17 juni
Idag är det två år sedan Josef begravdes. Tyvärr har jag inga bilder från det i den här datorn, så jag skriver med om det hemma vid senare tillfälle.

På vägen till "The Meeting House" (kyrkan) stannade vi vid IKEA för att handla in lite svenska måsten till midsommar. Tänker bjuda in Samuels kollega med familj för att dela med oss av lite svenska traditioner.

image109

Mötet var bra, Anton somnade precis innan predikan. Bruxy berättade fram ifrån scenen att vi var där, och vinkade lite till oss, det var roligt!

Efter kyrkan drog vi ut på landet för att hitta en sjö med tillhörande "rekreationsområde" som Samuel hade hittat. Det tog sitt lilla tag att ta sig dit (pga oklara kartor och usel skyltning), och som vanligt sov Anton och Sabina mesta tiden.



När väl hittat fram, fick vi betala lite för att komma in i området som mest var en strand vid en sjö. Men det var skönt att svalka av sig lite, och Anton tog sitt första dopp för säsongen. Han tyckte det var lite kallt först, men sen ville han leka i vattnet hela tiden.



Idag måndag har vi bara slappat och varit inne i lägenheten mest hela dagen.

Kommentarer
Postat av: Julia

Jag gillar verkligen alla foton som du lägger upp - standardmotiv men inte riktigt standardfoton. Det kan vara trevligt med en annan vinkel på vardagen! Jag hade för övrigt ingen aning om att Niagarafallen ligger sådär nära stan...? Ser ut som pyramiderna som ligger mitt i Kairo - det ser man ju sällan på film. Om vi inte hörs förr - så Glad Midsommar!

2007-06-19 @ 08:44:27
URL: http://juleld.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Om man tror att fallen ligger inbäddade i vacker vildmark så blir man besviken. Om fotografen skulle vända sig om så ser man en stor stad som byggts upp vid fallen. Som ett sjaskigt Las Vegas med spökhus, bröllopskapell och utkikstorn av olika slag. Tråkigt, men typiskt amerika!
Glad midsommar, du med!

2007-06-19 @ 13:58:20
URL: http://brohede.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0