Onsdag 30 januari 2008

Först vill jag tacka för alla hälsningar och SMS under gårdagen!

Det blev en intensiv dag, och idag är vi alla tre rätt slut.
Dagen började bra med att Anton tyckte det var mycket spännande med att få Emla-salva (bedövning inför stick) på händerna och ena foten. Sen fick vi leka i väntan på att salvan skulle göra verkan. Han fick välling vid 4 på morgonen, och klagade aldrig på någon hunger förrän precis innan han skulle sövas.

 

Sen skulle ett blodkärl hittas för att sätta nål och det var en mindre rolig historia, tyckte Anton. De lyckades till slut hitta in i foten, men sen grät han ända tills han somnade. Jag tyckte det var riktigt obehagligt att se de typiska ögonen som blir när de sövs, för då kom så många minnen till mig. Allt påminde så om Josef. Samma ålder, samma kläder, samma småbilar som absolut måste följa med och samma kärlek.
Jag var inte särskilt orolig för att operationen inte skulle gå bra, utan det var bara för mycket tidigare erfarenhet som kom till mig igen.
Det tog ungefär en timme och sen fick vi komma till honom på uppvaket. Då såg han rätt sliten ut måste jag säga, med svullnad kring munnen och blod som rann ur mun, näsa och ena örat.
Operationen hade gått bra, den största överraskningen var väl att de ändå var tvungna att sätta rör i ena örat för där hade vätskan varit så tjock så det bildats långa slemtrådar. Kirurgen trodde inte att Anton hade hört mycket på det örat!
  

Det var en hel del barn där som var inne för liknande operation, men de som bara satte rör i öronen var uppe och sprang väldigt snabbt. Själva såret i trumhinnan känns ju inte så därifrån verkar inte Anton ha några problem. Värre var det med munnen/näsan. Han hade rejält ont och det kom massa blod och slem. Det tog lång tid innan han ville gå upp och röra sig igen, och han vägrade att äta isglass eller dricka saft. Det enda han gick med på var att suga på en klubba, så jag sprang till kiosken och köpte tre stycken i olika färger.



Nu går han på både Voltaren och Alvedon och har ändå ganska ont. Ibland vill han leka lite, men så efter ett tag blir han ledsen och säger att han mår dåligt. Vi var uppe flera gånger i natt och kollade på TV...

Otroligt skönt att ha det gjort iallafall och vi ser fram emot att uppleva de positiva konsekvenserna. Nu talar han ju värre än nånsin, och i natt skakade hela huset av hans snarkningar, men snart, snart, blir det bättre......

Särskilt till Ulle: vår ÖNH-kirurg sa att det är helt ok att bada med rör, bara helst undvika särskilt uppvärmda bäbispooler och turistpooler utomlands (de är riktiga bakteriehärdar). Vissa barn får en hel del infektioner av "vanliga" bad också, men de flesta klarar det bra. Och fetvadd hjälper inte nånting, det bara suger upp vattnet och för in det i örat. Så sa han, andra läkare säger säkert annorlunda, så brukar det vara i sjukvården enligt min erfarenhet. Till slut får man bara bestämma sig för vilka man vill lyssna på.

Kommentarer
Postat av: kicki

Skönt att höra
att det gått bra.kram Kicki

2008-01-30 @ 13:58:45
Postat av: Ulrika G

Vad bra att det gick bra. Ni är så fina och älskade hela familjen.

2008-01-30 @ 14:12:03
Postat av: Ulle

Vad skönt att höra att det gått ganska bra. Sa de något om storleken på körteln som de skrapade bort. Jag tror inte att Alexanders körtel är så stor, om det inte vore för vätskan bakom trumhinnorna skulle de förmodligen inte skrapa körteln. Det kanske kan påverka hur ont eller jobbigt det kan vara efteråt?
Vi får väl se. Lite nervös är jag och skulle helst vilja vara med, men jag slutar tidigt så jag kan ju komma dit direkt efter jobbet. Han ska in kl 8 förmodligen opereras ca 9 och jag kan vara där 10.30. Så jag kan ju vara med på uppvaket.
Hör av mig när jag vet mera!
Hoppas han kryar på sig snabbt nu och att ni får märka skillnaden!

2008-01-30 @ 14:13:17
Postat av: Julia

Skönt att det har gått bra! Stackars Anton, hoppas det känns bättre för honom snart. Ni får komma och gosa kattungar senare! (fast tyvärr är dom lite för små än i några veckor.) Kram!

2008-01-30 @ 15:08:10
Postat av: KarinS

Skönt att det gick bra! Förstår om han tycker det är jobbigt nu... Är rätt smidigt när G fått höra lite av storyn live av S och ja läser här så sen när vi lägger ihop har vi ganska bra koll! =) Saknar dig i skolan (fast idag är jag hemma och är sjuk) men hoppas vi ses imorgon, kanske?! KRAM

2008-01-31 @ 16:03:38
URL: http://bloggkarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0