Tisdag 14 oktober 2008

Här kommer en liten redogörelse för hur onsdagen den 8 oktober blev för oss. En rapport om dagsläget inklusive nytagna bilder kommer imorgon.

Vi åkte alltså in tidigt på morgonen, spända och uppspelta. I dörren till förlossningsavdelningen möttes vi av en barnmorska som direkt meddelade att det var fullt och att vi därför fick sitta i väntrummet tills vi kunde få ett rum. Då rann liksom all adrenalin av mig och jag la mig i soffan och somnade.



Efter att vi gått en promenad och Samuel passat på att ge blod så fick vi till slut ett rum vid kl 10.30. Jag blev undersökt och det beslutades att igångsättningen skulle ske med en lite nyare metod som inte är så medicinsk utan mer naturlig. Man satte alltså in en kateter som skulle hjälpa till att vidga livmoderhalsen och målet var att vattnet skulle gå pga detta. Men hinnorna gick sönder direkt under själva proceduren och fostervatten flödade ut, ca 2,5 l.
Efter det fick jag värkar som kändes men inte mer än att jag kunde äta, spela kort med Samuel och gå långpromenader i korridorerna.
Timmarna gick och när jag öppnat mig 3 cm skulle katetern ramla ut av sig själv men detta tog väldigt lång tid. Till slut vid kl 17 kunde en barnmorska dra ut den och då kunde hon också undersöka mig. Glömmer aldrig hennes min när hon plötsligt säger: Det är en hand som tar tag om mitt finger här! Det visade sig alltså att Elin låg med armen för utgången. Flera läkare kom in och det diskuterades hur man skulle göra. Förhoppningen var att värkarna som tryckte huvudet nedåt skulle göra så att armen drogs undan, så man avvaktade.
Ganska plötsligt tog smärtorna tag mer ordentligt i kroppen och jag fick börja med lustgas. Snart gick värkarna i ett nästan utan paus och jag kände paniken komma krypande. Personal kom in med jämna mellanrum och försökte putta undan Elins arm. Jag fick en ryggbedövning som skulle göra det hela mer uthärdligt och det fungerade.
Men inte mycket hände, armen låg kvar och jag öppnade mig inte mer än 4-5 cm.
Vid kl 20 diskuterade de först att sätta in värkstimulerande dropp och avvakta, men då kände jag att nä, ni får gärna chansa med vansinniga smärtor några timmar till i era kroppar, men jag har fått nog! Jag var bara övertygad om att den armen var fast där och att det skulle bli snitt till slut, så det var lika bra att köra på det. Läkaren höll med och allt började med ens förberedas inför operation. Vilken otrolig lättnad jag kände då!

Jag fick en spruta som stannade värkarna och Samuel fick byta om till snygga operationskläder. Inne i operationssalen väntade ett helt kirurgteam redan på oss. Jag blev bedövad från bröstkorgen och nedåt och operation "Välkommen elin" började. Eftersom jag är en sån som älskar att titta på förlossningar och snitt och liknande på TV så ville jag gärna att Samuel skulle filma det hela och det gjorde han. Personalen var såå imponerad att han klarade att stå på andra sidan skynket och beskåda hela ingreppet!
Vilken konstig grej det är med kejsarsnitt! Man känner att de gör nåt men inte vad och plötsligt så hör man ett skrik och förstår att bebben är ute. Så glidigt, utan vansinnig smärta och krystvärkar. 
Det negativa är ju helt klart att man inte är riktigt redo att hålla sin bebis direkt när den kommit. Samuel och Elin fick gå till ett annat rum medan jag fick ligga kvar och sys ihop. Och efter det skulle jag vara på 'uppvaket' i ett par timmar och då fick de klara sig själva på BB. Oj, vad vi längtade efter varandra!

Till slut blev så äntligen återförenade och kunde vila ut och förundras över det nya lilla miraklet!



Kommentarer
Postat av: Rose-Marie

Grattis till den lilla flickan ! Det var en vacker skildring som slutade så lyckligt för er alla.

2008-10-14 @ 23:25:02
Postat av: Julia

Tack för att ni delar med er av förlossningsberättelsen! Ojoj, att bestämma sig för att komma till världen på superman-sätt (tror jag har hört att det kan det kallas stålmannen-position om dom ligger sådär med armen först?), det gör inte vem som helst. Det gäller att göra entré på ett snyggt sätt ju! Sen att det kanske inte är så funktionellt, det är en annan sak... :) Skönt att allt gick bra! Kram

2008-10-15 @ 09:38:45
URL: http://juleld.blogspot.com
Postat av: Kicki

När ett snitt går bra, så känns det ju lite lyxigt på nått sätt. Man slipper ju alla smärtor som en vanlig förlossning innebär. Jag är ju också snittad med Oliver. Han låg i säte och var ganska stor. Våran Anton kom som "stålmannen", med en arm före. Det är först nu i början av tonåren som "stålmanna-egenskaperna" börjat avta. Han "bodde" i stort sätt sina första år i sina stålmannenkläder. kram

2008-10-15 @ 10:00:30
Postat av: Ulle G

Tack för berättelsen!

2008-10-15 @ 11:23:39
URL: http://vattenslangen.bloggagratis.se
Postat av: Anders Svedstam

Hej & Mega-grattis! Vilken fin tjej! Vi gläds med er. Hoppas Linnea hämtar sig bra efter ingreppet. Önskar er allt gott! /Anders & Linda

2008-10-16 @ 15:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0